close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה חשוב לדעת לגבי רשיון עסק?

מערכת שורשח סיוון, תשפא19/05/2021

על-פי חוק רישוי עסקים והתקנות שבו, בעלי עסקים במגוון רחב של תחומי פעילות נדרשים לקבל רשיון לעסק שלהם

תגיות:
בעלי ובעלות עסקים במגוון רחב של תחומי פעילות נדרשים להגיש בקשה לקבלת רשיון לעסק שלהם, כך על-פי חוק רישוי עסקים והתקנות שנקבעו על-סמך חוק זה. הדרך לקבלת הרשיון כוללת מספר שלבים, וחשוב לבצע כל אחד מהם במדויק כדי להימנע מעיכובים מיותרים ועל-מנת שהבקשה לא תיענה בשלילה.

אילו עסקים חייבים ברשיון?
רשימת סוגי העסקים שחייבים בקבלת רשיון מפורטת בצו רישוי עסקים. הצו המעודכן הוא מ-2013, שנה שבה נערכה רפורמה מקיפה בכל הנוגע לרישוי עסקים. הצו בנוי לפי קבוצות של תחומי פעילות וסוגי עסקים בכל אחד מהם. כך למשל בקבוצה 7, "עינוג ציבורי, נופש וספורט" נכללים עסקים המשמשים לאירוח וללינה (בתי מלון, אכסניות ועוד), בתי אבות, גני חיות ופינות חי, בריכות שחייה, פארקי מים וגם מקוואות, מכוני כושר, בתי קולנוע ועוד.

בחלק מהמקרים גם המאפיינים הספציפיים של העסק קובעים האם הוא נדרש להוציא רשיון או לא. למשל, מפעל לייצור מזון שיכולת הייצור שלו היא עד 5 טון ליום כשיש חומרי גלם מן החי, או עד 50 טון ליום כשכל חומר הגלם הם מן הצומח, לא צריך לקבל רשיון עסק.

מהם הגורמים שבוחנים את הבקשה לרשיון העסק?
רשיון עסק מונפק ע"י הרשויות המקומיות. בנוסף לרשויות אלה, בקשות לרשיון לעסק נבחנות גם ע"י גורמים רלוונטיים לסוג העסק – משרד הבריאות (למשל בתי קפה או בריכות שחייה), המשרד להגנת הסביבה (עסקים שעלולים לזהם את האוויר, את הקרקע או את מקורות המים), משרד החקלאות (לדוגמה, מפעלים למיון ביצים ומדגרות), משטרת ישראל ורשות הכבאות הארצית.

איך מתנהל תהליך קבלת רשיון עסק?
בקשות לקבלת רשיון עסק מוגשות כאמור לרשות המקומית, בהתאם לכתובת העסק. לכל רשות מקומית יש מחלקת רישוי עסקים או אגף רישוי, וניתן להיעזר בהם כדי לקבל מידע מקדמי – מידע שכולל את רשימת הדרישות וההנחיות של כל הגופים הרלוונטיים שבוחנים את העסק הספציפי. מידע מקדמי מקיף ועדכני מסייע בתכנון מושכל של העסק כך שהוא יעמוד בכל הדרישות הנ"ל.

לאחר הגשת הבקשה עצמה היא מועברת לכל גורמי הרישוי הרלוונטיים. בחלק מהמקרים גורם הרישוי יבצע ביקורת בשטח ובמקרים אחרים הוא "יסתפק" בבחינת התוכניות ובקבלת תצהיר. כך למשל עסקים בסיכון נמוך יכולים לקבל אישור מכבי אש על סמך תצהיר.
אם כל גורמי הרישוי מאשרים את הבקשה, העסק יקבל רשיון. אם לאחד הגופים יש השגות והוא דורש ביצוע התאמות ותיקונים, מתן הרישון יידחה עד להשלמת כל הפעולות הנדרשות. יש גם מקרים שבהם עסק מקבל רשיון זמני שמאפשר לו להתחיל לפעול מיד, והרשיון הקבוע ניתן לאחר השלמת התאמת העסק לדרישות.

לכמה זמן תקף הרשיון?
רשיון עסק תקף לתקופות שבין שנה ל-15, בהתאם לקטגוריה שבה הוא פועל. לקראת פקיעת תוקף הרשיון יש להגיש בקשה מחודשת. גם שינויים מהותיים בעסק מחייבים הגשת בקשה חדשה, שכן בלעדיה הרשיון הקיים פשוט לא תקף.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה